Συζητήσεις - προμηθρας δεσμωτης ................
Χρήστης: ATHINAS_SOFIA
Θέμα: προμηθρας δεσμωτης ................
Ημερομηνία: 11/10/09 20:31

Ο Προμηθέας Δεσμώτης (Π.Δ.) έχει προκαλέσει μέσα στους αιώνες πάμπολλες ερμηνείες, κυρίως πολιτικής και θρησκευτικής φύσεως, και έχει εμπνεύσει πλήθος δημιουργούς. Ειδικά στον τόπο μας (με τη συνδρομή ­και το σύνδρομο­ του Νίτσε και του Μαρξ) ο Προμηθέας έχει επανειλημμένως προβληθεί ως το κατεξοχήν σύμβολο του θεϊκού αντάρτη που θυσιάζεται (καρφώνεται ή σταυρώνεται στον Καύκασο) για τη σωτηρία του ανθρώπινου γένους. Ο Σικελιανός και ο Καζαντζάκης, ο Βάρναλης, ο Ρώτας και ο Βρεττάκος, αλλά και ο Κ. Χ. Μύρης στο Χρονικό του 1973 (μουσική Γ. Μαρκόπουλος, τραγούδι Ν. Ξυλούρης) είναι ορισμένοι δημιουργοί που χρησιμοποίησαν για πολύ συγκεκριμένους λόγους τον προμηθεϊκό μύθο. Αντιθέτως ο μύθος δεν απασχολεί καθόλου τον Σεφέρη και τον Ελύτη αλλά ούτε, περιέργως, και τον Ρίτσο. Φυσικά υπάρχουν αρκετές μεταφράσεις της τραγωδίας ­από το 1875 ώς σήμερα καταγράφονται πάνω από 20­ και οι σχετικές παραστάσεις δεν είναι λίγες. Την πρώτη (κατά τον Γ. Σιδέρη) νεοελληνική παράσταση ολόκληρης της τραγωδίας έχουμε το 1917 από το «Δημοτικό Θέατρο Αθηνών», δεύτερη είναι η ιστορική παράσταση των Σικελιανών στους Δελφούς (Μάιος 1927), που την παρακολουθεί και τη σχολιάζει ποικιλοτρόπως ο ίδιος ο Κ. Καρυωτάκης!

Μέσα σε αυτή την πνευματική κίνηση θα πρέπει να τοποθετήσουμε και το βιβλίο του Καρνασιώτη, το οποίο μάλιστα, εκτός από την «εικαστική» πρόταση που εισηγείται, περιέχει και τη γνωστή ήδη αλλά αδημοσίευτη ως σήμερα μετάφραση του Π.Δ. από τον Π. Μουλλά. Ελπίζουμε να ασχοληθούμε κάποτε εκτενέστερα με τη μετάφραση αυτή. Προκαταβολικά μπορούμε να πούμε ότι η δημοσίευσή της πλουτίζει όχι μόνο το συγκεκριμένο βιβλίο αλλά και όλη τη μεταφραστική μας παράδοση. Επιπλέον καθώς το βιβλίο φαίνεται να απευθύνεται και σε αγγλόφωνους αναγνώστες, ο εκδότης παραθέτει την αγγλική μετάφραση του Π.Δ. από την Α. Swanwick, και σε φωτογραφική αναπαραγωγή το αρχαίο κείμενο από την κλασική έκδοση του G. Dindorf (Λιψία 1840). Έτσι αυτός ο πολυτελής τόμος παρουσιάζει πολλαπλό ενδιαφέρον.

Η νέα «ερμηνεία» του Π.Δ. είναι, θα μπορούσαμε να πούμε, φωτογραφική. Εξήντα φωτογραφικοί πίνακες, εξαιρετικής τεχνικής και ωραιότητας, «εκθέτουν» και εικονίζουν αντίστοιχες στιγμές της πλοκής του τραγικού έργου. Ειδικότερα: επιλέγονται 60 σημεία της τραγωδίας, τα οποία «σχολιάζονται» φωτογραφικά ή, για να το πούμε διαφορετικά, 60 φωτογραφικοί πίνακες σχολιάζονται με στίχους από τον Π.Δ. Οι φωτογραφίες έχουν ληφθεί στη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου, στο Σούνιο, στην Ανάβυσσο, στην Πειραϊκή και στην Αίγινα και όλες σχεδόν εξεικονίζουν θάλασσα και ουρανό με νέφη μέσα από τα οποία εκπηγάζει λευκό ή πορφυρό το ηλιακό φως. Δεν υπάρχει πουθενά παρουσία ανθρώπου, εκτός από κάποια ίχνη τεχνικού πολιτισμού: σημάδια από ερπύστριες πάνω στις αλυκές, ένα πλοίο στο βάθος του ορίζοντα, κατάρτια, σημαδούρες, ξύλινα διαχωρίσματα στη λιμνοθάλασσα κ.ά. Έτσι οι φωτογραφίες αυτές μοιάζουν να απορρέουν από τον λόγο που απευθύνει ο Ήφαιστος στον Προμηθέα στην αρχή της τραγωδίας (στ. 20-23) την ώρα που εκτελεί το φρικτό έργο του, «θα σε καρφώσω μ άλυτα δεσμά στον έρημο αυτό βράχο, όπου ούτε ανθρώπινη φωνή ούτε μορφή θα βλέπεις» κατά τον Μουλλά. Επομένως αυτά τα φωτογραφημένα τοπία είναι ό,τι βλέπει ο Τιτάνας, η όρασή του η προβολή της ματιάς του. Δεν έχουμε συνεπώς εδώ όψιν της τραγωδίας, δηλαδή το οπτικό μέρος της τραγωδίας, το θέαμα, που, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, είναι ψυχαγωγικόν μεν, ατεχνότατον δε και ήκιστα οικείον της ποιητικής. Οι φωτογραφίες δείχνουν το θέαμα που βλέπει ο δεσμώτης πρωταγωνιστής. Καθώς μάλιστα η έρευνά μας έδειξε ότι 42 από τις 60 φωτογραφίες «σχολιάζουν» τους πρώτους 370 στίχους της τραγωδίας (τέλος του Α επεισοδίου), ενώ οι 18 τους υπόλοιπους 700, είναι προφανές ότι ο πάσχων ήρωας (σύμφωνα με τον φωτογράφο - σχολιαστή) βλέπει «πυκνότερα» κατά τη δέση του δράματος και όχι κατά την εξέλιξή του, υποφέρει περισσότερο καθώς αυξάνεται βαθμιαία το πάθος του, δηλαδή η σωματική του δοκιμασία, και λιγότερο μέσα στην παγιωμένη δυστυχία.

Ο λόγος αυτής της όρασης του Προμηθέα, και κατά συνέπεια αυτής της εξεικόνισης του κόσμου του, είναι προφανής κατά τον κ. Καρνασιώτη. «Το Φως και το Νερό», γράφει, «είναι τα αρχέγονα και πρωταρχικά στοιχεία, και αποτελούν το πύκνωμα της θεϊκής ουσίας, ενός Θεού αγαθού... Σχεδόν ο Καύκασος δεν υπάρχει. Ο τόπος του μαρτυρίου σχεδιάσθηκε να υποδηλωθεί ως απόμακρο νησί στις εσχατιές ενός υγρού κόσμου που μόλις διακρίνεται μέσα στην αχλύ. Αφού Καύκασος είναι ο Χρόνος... Με απασχόλησε ιδιαίτερα το πώς μπορεί να αποδοθεί η Φύση ως φέρον στοιχείο αυτού του "θείου δράματος"... Για τον Προμηθέα ο χρόνος ακινητεί, γι αυτόν δεν εξελίσσονται πια τα γεγονότα, η ροή του χρόνου διακόπηκε, ο ίδιος πελώριο κι ακίνητο άθυρμα στον αέρα, στην πραγματικότητα σταυρώνεται πάνω στον Χρόνο (...)».

Αυτή η «ματιά του Προμηθέα, φυσιολατρική, και κάποτε περιβαλλοντική (!), δεν μας είναι άγνωστη. Στην ομώνυμη τραγωδία συνεχώς ανακαλείται η φύση, στην αγαθή ή την καταστρεπτική της εκδοχή (βλ. λ.χ. την αρχή και το τέλος της τραγωδίας). Παρόμοια φαίνεται να λειτουργεί η φύση σε σχέση με το μαρτύριο του Προμηθέα και σε μεταγενέστερους δημιουργούς. Παράδειγμα το βαρναλικό Φως που καίει, όπου (στον Πρόλογο, τουλάχιστον) περιγράφεται μια ανάλογη κατάσταση.

Η φύση μοιάζει να αισθάνεται τη στιγμή που πεθαίνει ο θεός, την ώρα που εκφωνείται το μοιραίο τετέλεσται. Την ίδια σημασία, πιστεύω, ενέχει και η «εικαστική πρόταση» και εντέλει η ερμηνεία του κ. Κ.Κ. καθώς ενώνει προφανέστατα το θεϊκό πάθος με τη «διάθεση» της φύσης. Με τη διαφορά ότι εδώ δεν περιγράφεται η φύση («ως φέρον στοιχείον του θείου δράματος») αλλά εξεικονίζεται φωτογραφικά. Ωστόσο αυτό που φαίνεται να συγκινεί περισσότερο τον Κ.Κ. είναι η στατικότητα του προμηθεϊκού χρόνου: οι φωτογραφικοί πίνακές του προβάλλουν το σύμπαν ως γιγαντιαία σκηνή μέσα στην οποία η μοναδική κίνηση του (τραγικού) ήρωα - θεατή είναι το κλικ του ματιού του. Η όψις των φωτογραφιών, ουρανός, θάλασσα και γη, συσσωρευμένα νέφη, απειλητικά ή ευφρόσυνα, θραυσμένο και συνάμα ελπιδοφόρο ηλιακό φως, ρύποι τεχνολογίας αλλά και ήρεμα ανθρώπινα έργα, όλες αυτές οι φωτογραφικές στιγμές σχολιάζουν τον χρόνο του Δεσμώτη και καθορίζουν αυτή την «εικαστική πρόταση»: η στατικότητα του προμηθεϊκού χρόνου εικονίζεται μέσα στη στατικότητα της φωτογραφίας.

Ωστόσο παραμένει ένα κρίσιμο ερώτημα. Θα ήταν δυνατόν το αισχυλικό κείμενο (αν όντως ο Π.Δ. είναι γνήσιο έργο) να συνοδευόταν από άλλες, διαφορετικές φωτογραφίες, ή μόνο από αυτές; Ή, για να αντιστρέψουμε πάλι το ερώτημα, το κείμενο αυτό θα μπορούσε να τεθεί ως σχόλιο και άλλων, διαφορετικών φωτογραφιών; Δεν γνωρίζω αν αυτό το κείμενο ταιριάζει μόνο σε αυτές τις φωτογραφίες και αντιστρόφως. Αλλωστε πόσες «φιλολογικές» ερμηνείες ταιριάζουν πραγματικά και απόλυτα στο κείμενο εκείνο που φαίνονται να σκοπεύουν; Αυτό για το οποίο είμαι βέβαιος είναι ότι η «πρόταση» του Καρνασιώτη μάς προσφέρει μιαν άλλη οπτική γωνία από όπου μπορούμε να δούμε (κυριολεκτικά) κάποιες στιγμές του αισχυλικού κειμένου. Δεν αποκλείεται μάλιστα αυτή η νέα «ματιά» να βοηθήσει κάποιους να δουν ολόκληρο τον Π.Δ. διαφορετικά και να ερμηνεύσουν την τραγωδία με νέους καλλιτεχνικούς όρους. Αλλωστε τα πάντα είναι ανοικτά προς αυτή την κατεύθυνση. Ερμηνεύοντας ο Νίτσε τον Π.Δ. στη Γέννηση της τραγωδίας (μτφρ. Κ. Μεραναίος, εκδ. Μαρή, χ.χ., σελ. 71) γράφει και τα εξής: «...ακόμα και με τη σημασία που του έδωσε ο Αισχύλος το καταπληκτικό βάθος του μύθου δεν έχει εξαντληθεί ακόμη. Αλλά ακόμα περισσότερο, αυτή η χαρά της δημιουργίας που νιώθει ο καλλιτέχνης, αυτή η γαλήνη της παραγωγικής δραστηριότητας, που φαίνεται πως αψηφάει κάθε ατυχία, είναι μια φωτεινή εικόνα σύννεφων και ουρανού που αντικαθρεπτίζεται στη σκοτεινή λίμνη της θλίψης...».




Απάντηση από archaios:

γεια σου 108 κλοπις::: αν ενωεις εμενα σουργελο συγουρα θα ειχα παραξιγηθει.

Καποτε βρησανε τον παπου μας τον ΣΩ ΚΡΑΤΗ, οι μαθητες του εξωργιστικαν,και ηθελαν να τον υπε-

ρ ασπησ τουν.Ενω εκεινος εκανε πως ουτε τον ακουσε.Τους ειπε;

Δεν πρεπει, τους μη, σωβαρους ανθρωπους, να τους περνουμε σωβαρα,γιατι ετσι γινωμαστε, ειδιοι με

αυτους.Να σε καλα και να εχεις επιχειρηματα,για τις αποψοις σου, οχι ΥΒΡΕΟ ΛΟΓΙΟ.

ΕΡΩΣΤΕ...


Απάντηση από deleteduser:

μαρια εαν βγαλεις ασπρες τριχες στην κεφαλη να νιωθεις σαν παιδι

αλωστε αγνοτητα της παιδικης ειναι σημαντικο πραγμα απο την γνωση

της σοφιας και μακαρι ολοι μας να γινομαι παιδια ξεγνιαστα .

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από deleteduser:

προηγουμενη απαντηση ηταν συμπληρωμα ..

νομιζω δεν εχω αναγκη να ζητησω συνχωρεση απο κανεναν γαιτι δεν κραταω καμια κακια

και καμια πονηρη σκεψη μεσα μου μονο αποριες αλωστε και για αυτο ειναι ο διαλογος

να ανακαλυβεις την αληθεια στονε και ανακαλυψη της αληθειας δεν ειναι ντροπη

δεν σου κρατω μεσα και ειχα ποτε μου μισος και κακια για τους θεους σου

και γαι σενα και ουτε για την αθηνα δεν υπαρχει λογος να ζητησω συγνωμη

αν το ενιωθα οτι προσβαλα κατι θα το εκανα ευχαριστως ,,

στονε ειμαι χριστιανος ορθοδοξος και μαλιστα αρκετα πιστος

στονε δεν ακυρωσα τιποτε ειπα δεν νοιαζει μεχρι να αποδειξω την αληθεια για λεγομενα της γαιτι ο θεος ειναι η αναζητηση της αληθειας ,,,

δεν ξερω για σενα τι ειναι αλλα για μενα αυτο ειναι ,,,,,,,

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από stone:

Ολα χρειαζονται αγαπητη Χλωρις και κυριως σεβασμος στα σεβασματα ολων.Φυσικα προεξεχων λογος η λογικη.Πανδιωνιος


Απάντηση από deleteduser:

γηρασκω αει διδασκομενος στονε και αροπε!!

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη mariachloris ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από stone:

Εγω εχω μαθει ν ακουω Αροπε δεν εχω προβλημα.Μπορεις να εκθεσεις τις αποψεις και που ξερεις μπορει να συμφωνησω αν κατα την κριση μου εχεις δικιο.Ανεβασε ενα θεμα με τις σκεψεις σου αγαπητε φιλε δεν δαγκωνουμε χεχεχεχεχ να κουβεντιασουμε .να παρουν θεσεις και οι αλλοι αγαπητοι φιλοι του Φορουμ.Ετσι λειτουργει η Αθηναικη Δημοκρατια .Πανδιων


Απάντηση από deleteduser:

στονε ..

ξερεις γαι το ατομο μου σκεφταισε πονηρα και καλα κανεις και πειραγματα

δεν με πειραζουν εχεις την δικια σου αποψη πανω σε ενα θεμα και καλος την εχει και δεν σου ζητησα ποτε ποτε εγω να διαβασεις η να μαθεις κατι για τον χριστιανισμο .

νομιζω εσυ το ζητησες απο μενα και εχω διακωμα να σε ρωτησω να ψαξω εαν αυτα που λες ειναι αληθεια εαν εσυ αδυνατεις να μου απαντησεις και δεχθω

το πιστευε και μη ερευνα αυτο αγαπητε ανηκε στην εποχη του βυζαντιου οταν λογος ηταν

φτωχος και η πμευματικοτητα ειχε πεσει ,,,,,,,

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από stone:

Αροπε σκας γαιδαρο τελικα.Ποιος σου ειπε οτι τους θεους τους πιστευω γιατι το ειπε ο Αισχυλος?Σε παρακαλω μην υποβιβαζεις την νοημοσυνη σου μονος σου.Εκτος και αν δεν εχεις ιδεα περι των Ελληνικων οποτε θα ηταν καλο να μην εκφερεις γνωμη.Επισης εσυ μολις ακυρωσες την ΠΔ και κρατησες την ΚΔ μονο.Τον παπα τον ρωτησες για να το κανεις αυτο?Εκτος και αν εισαι ενας χριστιανος εκτος Δογματος.Επιτελόυς πες μας τι εισαι καθαρα και ξαστερα ωστε να μπορεσουμε να συζητησουμε σε αλλο θεμα και οχι εδω ,διοτι εδω το θεμα διαπραγματευεται εναν Φιλανθρωπο Τιτανα και θα ηταν ασεβεια να τον διαπραγματευτουμε .Ο Προμηθευς δεν μας εχει αναγκη ,εμεις τον εχουμε.Παρ ολα ταυτα ομως και ζητωντας την συγχωρεση της Αγαπητης Αθηνουλας κανω την παραχωρηση να σε ακουσω.Πανδιωνιος αυστηρα του Διον


Απάντηση από deleteduser:

μπορεις να το οναμαζεις οπως θες δεν εχω προβλημα στονε απλα

επειδη μου μου ειπες σου απαντησα ειλκρινα ..

ειναι διακιωμα του καθενος να πσιτευει οτι θελει και δεν σου ζητησα να αλλαξεις στονε

σε μια κουβεντα δεν πρεπει να υπαρχουν αντηρησεις

και σου ρωτησα απλα πως πιστευεις αισχυλος λεει την αληθεια ?

τι ειναι αυτο που σου κανει να πιστευεις με τοσο παθος ?

σκεφτηκες ποτε σου οτι ειναι μπορει να ειναι δημιουργημα της φανατασιας του ?

αγαπητε δεν προσπαθησα να μειωσω τους θεους σου ερωτηματα βαζω

μην το βλεπεις σαν επιθεση

ξερεις δεν με ενδιαφερει και πολλη οι σποντες και τι στοιχεια εχεις ...

μην με πεις για παλια διαθηκη δεν θα με πασχολουσε καν

εαν ελεγες γαι την καινη διαθηκη ισως θα με προληματιζες λιγο ολα τα αλλα θα κουβεντιαζαμε μονο μονο νατα γνωριζαμε και να τα δουμε βλεπεις τα λαθη ειναι που σε κανουν καλυτερο ανθρωπο .

φιλικα

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από stone:

Αροπος.Πρωτον και τελεσιδικον το Γιαχβε δεν το κοβω.Δεν το κοβω διοτι ειναι το ονομα του Θεου σου και αν εσυ ντρεπεσαι για τον Θεο σου εγω για τους δικους μου δεν ντρεπομαι καθολου και τους ομολογω καθως βλεπεις.Δευτερον προσπαθεις ν απαξιωσεις του θεους λεγοντας οτι ειναι φαντασιες και λογοτεχνηματα ενος Δραματουργου.Αυτο το παιχνιδι προσπαθησες να παιξεις και φυσικα εγω σε τετοια ειμαι ογκολιθος .Συζητω και εγω μαζι σου καθως βλεπεις αλλα δεν σου ειπα οτι οι γραφες σου ειναι απο αγνωστους και κυριως ακαλαισθητους συγγραφεις.Επομενως εγω δεν σε μειωσα αλλα με Ελληνικο ανιδιοτελες και ανεξιθρησκο πνευμα μιλησα και μιλαω παντα.οτι θες μπορεις να εισαι αλλα τις σποντες τις μεταχειριζομαι και εγω αν θελω καλυτερα και μαλιστα με αποδειξεις και στοιχεια.Φιλικα πανδιωνιος


Απάντηση από deleteduser:

στονε .

δεν ξερω τι σκεφταισε στο δικο σου μαυαλο ,,,,, εαν νομιζεις θελω να σου κανω κατηχηση

ειμαι μικρος εγω καλε μου να σου μηλησω για τον δικο μου θεο και κανω κατηχηση

σε καποιον αληθεια ακουσες ποτε δικο μου στομα κατι γαι τον δικο μου θεο προσπαθω

να κανω κουβεντα ,,

εαν πραγματικα θελεις να μαθεις γαι τον δικο μου θεο υπαρχουν ανθρωποι ποιο σοφοι απο εμενα να ρωτησεις ....μπορεις και μονο σου εαν θελεις ,

σου φαινεται περιεργο ενας χριστιανος να θελει κουβεντα με ενα συναθρωπο του διαφορετικης πιστης...

θα σε θεουρουσα ηλιθιο και κατωτερο ανθρωπο στονε εαν σκεφτομουν να σου περασω μια γραμμη .

να σου πω την αληθεια θα με ευχριστουσε να αλλαζες η τουλαχιστον να εκοβες αυτο το γιαχβε ,, οσο μηλας μαζι μου με τους αλλους κανε οτι θελεις ..

τωρα τι περιεργο βρηκες και ρωτας δεν ξερω ..

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από stone:

Αροπε ακομα δεν μπορω να καταλαβω που το πας αγαπητε φιλε.Περιμενω ν ακουσω τις δικες σου αληθειες εφ οσον οι Θεοι επειδη μεσα απο το στγκεκριμενο εργο λογοτεχνικα και διδακτικα αναφερονται.Ειμαι περιεργος τι θα μου πεις για τον Ιεχωβα και γιατι ενω δεν αναφερεται πουθυενα πιθανον για σενα να ειναι αληθεστερος του Διος χαχαχ.Γιατι μαλλον στο μυαλο σου απο κατω τετοια γραμμη θελεις να περασεις και δεν μου αρεσει καθολου ο υπουλος σου τροπος,Πανδιωνιος


Απάντηση από deleteduser:

μεφι ...

περιεργο αλλα κατα την αποψη μου ειναι αληθινο ,,,,,

ψυχη ειναι μια η ιστορια και αυτην την ιστορια πρεπει να την περναμε απο συνεχης διαβασμα

και να την κριτικαρουμε κανουμε την απομονση τα ψευτικα της στοιχεια απο τα αληθινα .

αν δεν γνωριζεις την μεσα απο ενα κειμενο ποια ειναι η αληθεια και ποιο ειναι το ψεμα

πως θελεις να γνωριζεις την αληθεια μεσα στην καρδια σου ..

αμα δεν γνωρισεις την αληθεια απο το παρεθλον πως θα γνωρισεις την αληθεια απο τον μελλον

και τον παρον

μια ζωη θα ζεις μεσα στο ψεμμα ,,,,, και στις ανυπαρκτες φαντσιωσεις .

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από klopis:

109.δεν θα μας δωσεις και συμβουλες ξεφτυσμενη!


Απάντηση από ATHINAS_SOFIA:

κλοπι απλα μην συμμετεχεις εδω αφου δεν μας αρμοζει η συντροφια σου !

προσπαθησε να αναδειξεις ενα θεμα δικο σου αν και δεν θα ξεπερασει τις 5 απαντησεις !

αρκει η προσπαθεια και ισως να τα καταφερεις !


Απάντηση από klopis:

για δεσιμο ολα τα σουργελα!ελεοςςςςς


Απάντηση από archaios:

0ταν δενεται η ΕΠΙΣΤΗΜΗ απο το ΚΡΑΤΟΣ και την ΒΙΑ,με την τεχνολογια(ΗΦΑΙΣΤΟΣ).

Τοτε οι αετοι (πολεμοι),ΘΑ τρωνε το συκκωτι, του καθε ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ σκεφτωμενου Επιστημονα.

Ο ΗΡΑΚΛΗΣ ομως ερχεται στο μελλων ,για να λυσει τον ΠΡΟΜΗΘΕΑ. Ομως του ειπε ο ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ:

_--Δεν θα σπασεις τα βραχιολια,για να θυμουντε οι θνητοι το σφαλμα των θεων που θελουν τιμες.

< ΔΙΑΣ ΤΟΥ ΕΙΧΑΙ ΔΩΣΕΙ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗΤΕΡΗ ΚΑΤΑΡΑ.: Την λυσμονια των θνητων,στους αιωνες.

Αυτο επεθε και ο ιδιος εδω και 1645 Χρωνια,.ΓΙΑΥΤΟ ΤΩΡΑ ΠΡΕΠΕΙ Ο ΗΡΑΚΛΗΣ ΝΑ ΞΑΝΑΓΕΝΗΘΗ

ΕΡΩΣΤΕ ΑΔΕΛΦΙΑ ΣΥΝΕΛΛΗΝΕΣ...


Απάντηση από MEFI_STOFELIS:

Πές μου τί σχέση έχει η ψυχή με τους μύθους και την ιστορία?


Απάντηση από deleteduser:

αγαπητη μου σε καθε ιστορια κρυβεται μια αληθεια

και αυτην αληθεια την ψαχνει ο καθενας μονος του ποια ειναι

και οτι τον συνφερει καθενα κραταει ,,

και πρεπει να φροντιζουμε για καλα και συνφερονατα των ψυχων μας

εστι δεν ειναι ?

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από MEFI_STOFELIS:

Όχι μόνο το μεγαλείο του Δία αλλά και του Προμηθέα...

Όπως είπα και σε παρακάτω απαντήσεις μου σου δίνω κάποιους λόγους

και κάποιους στοχασμούς!

Θα σου κάνει καλό αν τα διαβάσεις...Μην πετάμε και ό,τι θέλουμε!


Απάντηση από deleteduser:

αγαπητη μου μεμφι ..

εστι το δεχομαι προκειται ενα μυθος που θελει αισχυλος δειξει το μεγαλειο του δια

και καλα εκανε παρα πολλη εκανε ..

αλωστε και απο τα σχολικα μας χρονια αυτο διδαχθηκαμε ....

δεν ειπε κανεις το αντιθετο .

ευχαριστω για την απαντηση σου ...

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από MEFI_STOFELIS:

Αγαπητέ μου άροπε, οι αρχικές ερωτήσεις δεν είναι αυτές που εσύ δημιούργησες με το μυαλό σου!

Εάν δείς πώς ξεκίνησε το θέμα θα δείς οτι είσαι πολύ λάθος!

Εγώ προσωπικά βλέπω ένα μύθο, με τον οποίο φαίνεται η δύναμη του Δία και αποσμασματική αξιολόγηση του Προμηθέα....

Γνώμη μου είνια αυτή...

Τί τσαμπουνάς περί αληθινού και πίστης?

Αμάν ρε παιδιά, σταματήστε να γυροφέρνεται την συζήτηση γύρω απο μία πίστη...

Μιλάμε για τριλογία έργων εδώ...

Ξέρεις τι θα πεί αυτό?


Απάντηση από deleteduser:

αγαπητη πως μπορεις να μηλησεις για κατι ψευτικο ...

για κατι που ενδοχμενος να βρισκεται στο κεφαλι ενος εξεχοντος ποιητη ,

και να τα κανεις πιστευω .

δεν κανουμε αναλυση του εργου και την σκεψη του αισχυλου αγαπητη μου ....

μην μπερδευσε ..

το θεμα μας ειναι αληθεια η ψεμα ,,,,,,,, η παραμυθι που εχει να τονωσει ηθικο

των αθηναιων μεσα απο ενα λογοτεχνικο εργο ,εκει παει και ο χαρακτηρισμος ενθικιστης

η απλα ενας μυθος ..ξαναγραμενος

την αποψη σου μπορεις να μας την δωσεις ,,,,,σε παρακαλω ..

και εαν καταλαβα δεν σε ενδιαφερει εαν αληθινα η οχι επειδη το εγραψε καποιος αρχαιος ποιητης ειναι σωστο ,,,η το βλεπεις λογοτεχνικα ,,

μην νομιζετε οτι παω να κανω τον εξυπνο επειδη διαφορετικο πιστευω

ρε παιδια δεν μπορω να σας καταλαβω εχω μικρο νου φαινεται

εαν ειναι λογοτεχνικο και ειναι φανταστικο πως μπορεις να το κανεις πιστη ..?

αληθεια ιδιες αποριες εχω και με την π.διαθηκη δεν το λεω με κακια

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από MEFI_STOFELIS:

Άροπε, δεν είναι απαραίτητο τα γεγονότα να είναι πραγματικότητα και δεν νοειται φυσικά να είναι και αληθινά!Προσπαθούμε να δώσουμε εναν τόνο στην συζήτηση για το τι αντιπροσωπεύει ο Δίας και ο Προμηθέας και κυρίως γιατί συνέβει!!

Αγαπητέ μου, μπορείς αν θέλεις να ξεχωρίσεις τους μύθους απο την πραγματικότητα!


Απάντηση από deleteduser:

και δεν νομιζω επιτελους να εισαι πατριωτης ειναι κακο .

δεν κατηγορω το αισχυλο αγαπητε μου με αυτο χαρακτηρισμο

διαβασα τις πραξεις του αισχυλου ολυμπιονικης παρων σε ολες τις μαχες

που εδωσαν οι ελληνες κατα των περσων και τις θαυμασα ...

θεμα μας ειναι ποσο ειναι πραγματικοτητα ιστορια του προμηθεα και αν ειναι πως καποιος

με τα πιστευω του αισχυλου και μεσα απο ενα λογοτεχνικο εργο μπορει να δωσει την αληθεια

λογικες αποριες που εχω για την ιστορια του προμηθεα.

αυτο ειναι θεμα μας και τιποτε αλλο ...

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από deleteduser:

97

δεν ξερω αγαπητε τι θεωρεις ενθικισμο ..εσυ

εγω θεωρω ενθικισμο καποιον που αγαπει την πατριδα του αγαπει τα ηθη και εθιμα του

τα τιμαει με ομορφο τροπο ....και παλευει για το καλο του τοπου του με ηθικες πραξεις

και δεν νομιζω να ειπα με κακο .

επισης να σου ειναι ενα τεραστιο λογοτεχνικο εργο ..και δεν μπορει κανεις ναπει το αντιθετο .

θεμα μας δεν ειναι αυτο ,,,,,,,,

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από areyousureq:

Επειδη θα ξεχασουμε και τα ολιγα που ξερουμε,

θα μπορουσε ο αγαπητος aropos να μας (ανα)δειξει

που ακριβως γινεται αναφορα εις τις εθνικιστικες

πραξεις και αντιληψεις του ποιητη Αισχυλου;

Γνωριζει ο αγαπητος aropos τις συνθηκες που επικρατουσαν

εις την εποχη του Αισχυλου;

Τελος, τι ειναι για σας ο εθνικισμος αγαπητε;

φιλικα areyousureq


Απάντηση από klopis:

σαλταρισμενη!

τελειο το θεμα σου...


Απάντηση από archaios:

Ο ΑΙΣΧΥΛΟΣ,δεν ειναι απλος συγγραφεας,Ειναι με τα σημερινα δεδωμενα Θεολογος.

Ειναι αυτος που το θεατρο,το κανει θεαμα,(απο εκλεισια που ηταν,ο ΙΕΡΕΑΣ -ΗΘΟΠΟΙΟΣ,διαβαζε τα γεννωμενα στο εργο,)ΑΥΤΟΣ εβαλε περισσοτερα πρωσοπα μεσα στην σκηνη,περα απο τον δεξιο και αρηστερο χορο(ψαλτες).

Οι τρειλογιες για μεναν ειναι :

1)ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ( που εχουμε κουτσουρεμενη,και μεγενθυμενες

στις βρησιες προς τον ΔΙΑ.{ΓΙΑ να διξουν οι χρηστινη την υβρης των θειων εργων}).

2)Ο ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΛΥΩΜΕΝΟΣ που κατα λαθος το μαθαμε απο τους αθλους του ΗΡΑΚΛΗ.

ο ειδιος ο ΔΙΑΣ του λεει να παει να τον Ελευθεροση,για να του πει πως θα ξαναβρει την πιστη των

θνητων.Γιατι ο ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ειναι και αυτος γνωστης του μελλωντος,.Του εδωσε η ΠΡΩΤΟΜΑΝΝΑ

ΓΑΙΑ την χαρη αυτη σε αυτον και τον ΑΠΟΛΛΩΝΑ, Να γνωριζουν τα μελλουμενα,που ερχωνται.

3)Ο ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΠΟΡΦΥΡΟΣ.Δηλαδη νικητης.(γνωριζει οτι το Πνευματικο φως που εδωσε

στους ανθρωπους,θα τους φτασει στην ΕΠΙΣΤΗΜΗ,στην γνωση του συμπαντος κοσμου.

Και δεν θα χριαζωντε βοηθεια απο εξω,απο τους Ολυμπιους.ΘΑ ειναι οι ιδιοι ΘΕΟΜΕΝΟΙ.

ΙΣΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΛΥΜΠΟΙΟΥΣ.

Ο ΔΙΑΣ δεν του συνχωρεσε οτι ηξερε,οτι μια ασιατησα(Σεμελη ή Μαριαμ) κορη θα του γεννηση εναν ΓΙΟ που ενω

θα διδαξει τους θνητους την δοξα του Πατρος του,ενω οι θνητοι θα δωξασουν το δοικο του

μονον ονομα (ΔΥΟΝΗΣΙΑΣΜΟΣ,ΟΡΦΙΣΜΟΣ,ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ),,,Και θα ξεχασουν οι θνητοι το

ονομα του πατερα τους. ΕΧΑΡΙΣΤΩ ,,ΕΡΩΣΤΕ...


Απάντηση από deleteduser:

για ποιο λογο πιστευεις σε ενα ποιητη ,,,

στονε που ξερεις οτι λεει αληθεια ............

δεν θελω αντιμαχιες και το ξερεις

συγνωμη αν κατι που πειραξε

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από stone:

Σ κεψεις και ερμηνειες Τι εννοούμε όμως εδώ όταν ερχόμαστε να κάνουμε λόγο για Γνώση; Δεν εννούμε φυσικά μόνο το γνωστό "σκέπτεσθαι", ούτε μόνο τα άπειρα βέβηλα "γιγνώσκειν" που σταματούν στα σύνορα της καθαρά αισθητήριας εμπειρίας. Αντιθέτως, εννοούμε την συμπαντική Θεία Γνώση, η οποία δονεί ρυθμικά την Απόλυτη Πραγματικότητα που αποτελεί τον Σύμπαντα Κόσμο. Σπουδαίο, αν και πρωτόγονο, τμήμα αυτής της ρυθμικής συμπαντικής δονήσεως, υπήρξε ο πατέρας του Προμηθέως Τιτάνας Ιαπετός. Υιός του Ουρανού και της Γής, με το όνομά του να ετυμολογείται από το "ιέναι" και "πέτεσθαι", από το "ιάπτειν" κατ’άλλους ή, τέλος, από την ιακή (φωνή), αποτελεί μία μυστηριώδη πνευματική αρχή που από τα σπέρματά της ανεδύθησαν οι Προμηθεύς, Επιμηθεύς και Μενοίτιος, τρείς θείες οντότητες που είχαν να κάνουν με τον Λόγο. Ο Προμηθεύς στοιχειώνει το έλλογο τμήμα του και κατα προέκταση κατ’αλλους την Πρόνοια, ο Επιμηθεύς το ημαρτημένον και κατά προέκταση κατ’άλλους την Οψίνοια και, τέλος, ο Μενοίτιος το άλογο τμήμα του Λόγου που αργότερα ο Ζεύς, ως Θείος Νούς, εξώρισε οριστικά από αυτόν τον Κόσμο στον Τάρταρο. Πανδιων του Διον


Απάντηση από stone:

Χανει κανεις ενα λαθος .Οχι εσυ μονο αλλα οι περισσοτεροι.Ο Αισχυλος και ο καθε Αισχυλος τεχνες παρηγαγαν.Ενα λογοτεχνικο εργο οπως και ενας πινακας και σε καθε μορφη τεχνης ο εκαστοτε καλλιτεχνης παρουσιαζει προσψωπικες αποψεις στο εργο του.Οι αποψεις αυτες διολου δεν επιρεαζουν τις εννοιες (θεους) που αναφερονται σε καθε εργο.Εδω ο καθ ενας μας μπορει να ξεδιπλωσει σκεψεις για οτι δηποτε αλλα οπως και για τον Αισχυλο ισχυει δεν παυουν να ειναι προσωπικες εκτιμησεις.Ο Προμηθεας ειναι το υποκειμενο για τις σκεψεις και φυσικα δεν ειναι ο ιδιος υπευθυνος για τις προσωπικες εκτιμησεις.Ο Προμηθευς ειναιμια τεραστια δυναμη παραγωγης ιδεων . Βεβαιως για τα του προμηθεως ως θεοτητα τιτανικη εχουμε τις κοσμογονιες μας 3 τον αριθμο οπου μπορουμε να δουμε την καταγραφη.Απο εκει και μετα ελευθερια αποψεων εχουμε δημοκρατια εστω και ξεπουπουλιασμενη εχουμε οποτε ειναι Ελληνικοτατο το συνδιαλεγειν.Παντως το σημειο αναφορας ως διδαγμα ειναι η Υπερβατικοτητα .Πανδιωνιος


Απάντηση από honeyman:

το σκεπτικο ειναι πως στη σκηνη ,καθ ολη τη διαρκεια του εργου ,,τα μονα 'υπαρκτα' προσωπα ειναι ο προμηθεας και η ιω . ,,,,,,,,, οι υπολοιποι : ηφαιστος ,αετος ,ερμης , ωκεανιδες κλπ ,,ειναι θεικες ,επουρανιες παρουσιες, αφηρημενες, εμφανιζονται και εξαφανιζονται ,ακουγονται κατα καποιο τροπο περισσοτερο παρα δρουν . (εκτος απ τον αετο βεβαια !!).,, Τα δραματικα προσωπα , που κατα συμτωση(?) υποφερουν και οι δυο απ την καταρα των θεων ( δηλαδη οι συμπασχοντες , οι ''απεναντι'' στην βια και το κρατος ) ειναι ο Προμηθεας με την Ιω. ,,,,, Αυτο για οποιον το βλεπει η το δεχεται αλλαζει πολους απ τους συμβολισμους ,,και μας προιδεαζει (?)και για τα χαμενα βιβλια , λυομενος και πυρφορος


Απάντηση από stone:

Αροπε στην πολιτικη το γυριζεις?Αν το θες ετσι ωραια.Πηγαινε βρες τον Χριστοδουλο και τον Ανθιμο που ειναι δημοκρατες χαχαχαχαχαχαχαχαχαοπως και τον μακαριτη τον Πειραιως.Ασε Αροπε τετοια συζητηση δεν θα παρω.Σου ειπα κανε θεμα.Πανδιωνιος και μην μπλεκεις Θεους και πολιτικη.Δεν εχουν σχεση.Πανδιωνιος


Απάντηση από deleteduser:

αλαξαμε τροπαριο τωρα

τωρα εγιναν ενθικιστες οι χριστιανοι στονε ,,,, απο εβραιοπουλα ,,,,,,,,,

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από deleteduser:

στονε ,,,,

ατυχες παραδεγμα φερνεις ....

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από stone:

Από τα 82 έργα που έγραψε ο Αισχύλος έχουν φθάσει έως τις "σωτήριες" ημέρες μας μόνον 7. Τα υπόλοιπα κατεπόθησαν από τις φλόγες της.. Αγάπης. Πανδιωνιος


Απάντηση από stone:

Χανυ αναφερσου σχετικα να τα δουμε .Ενδιαφερον ακουγεται.Πανδιωνιος


Απάντηση από stone:

Αν ο Αισχυλος ηταν Εθνικιστης δεν θα ηταν υπερβατικος Αροπε.Δεν εχει ομως σχεση το θεμα με αυτο που εγραψες.Αν θελεις κανε το θεμα να το δουμε περι Εθνικισμου.Διοτι μεγαλυτεροι και χειριυτεροι Εθνικιστες απο του κολητους σου δεν υπηρξαν ποτε στον Πλανητη .Πανδιωνιος


Απάντηση από stone:

Αροπε πας καλα?Ο Προμηθεας τι σχεση εχει με τον Αισχυλο?Ο Παισιος ας πουμε που εγραψε για τον Χριστο οπως και αλλοι παπαδοφωστηρες ανακαλυψαν τον Χριστο οι υπολοιποι μεσα απο αυτους?Τι δουλεια εχει ο χριστος ο ιδιος με τον καθε Παισιο?Το ιδιο μου λες και τον Αισχυλο .προφανως εισαι σε πληρη συγχιση.Πανδιωνιος Ο Αισχυλος ηταν αριστοκρατης αλλα και υπερβατικος γι αυτο ως γνωστον επαθε τις λαχταρες του εκεινη την εποχη.Ακου να σου πω και κατι μην χαρακτηριζεις Εθνικιστες τους δημοκρατες και τους πραγματικους Εθνικιστες να τους αγιοποιεις.Αστα αυτα.Παλιο το κολπο .Πανδιωνιος


Απάντηση από deleteduser:

στονε συγνωμη χιλια συγνωμη ........

Ο μεγάλος τραγικός γεννήθηκε στην Ελευσίνα, το 525πχ. Πατέρας του ήταν ο Ευφορίωνας, που καταγόταν από μεγάλη γενιά ευπατριδών. Η ευγενική καταγωγή, η αριστοκρατική ανατροφή, η δημοκρατική ελευθερία, το θρησκευτικό-μυστικιστικό περιβάλλον της Ελευσίνας (λατρεία Δήμητρας - Περσεφόνης) και οι μεγάλοι εθνικοί αγώνες των Ελλήνων εναντίον των βαρβάρων, συντέλεσαν ώστε να διαπλαστεί ο ευσεβής και γενναίος χαρακτήρας του ποιητή και το υψηλό φρόνημα που τον διέκρινε.

να παρω σοβαρα ενα ποιητη ευπατριδη και μαλιστα ακρως ενθικστικη

για την δικια μου ψυχη αυτο μου ζητας ..

να παρω σοβαρα ενα τηλεαστερα συγραφεα που πουλαει τα βιβλια του σοβαρα και να τον θεο αυτο μου ζητας

φυσικο ειναι μπορει να ειναι αληθινο πρωσοπο προμηθεας αλλα αυτα που ειπες μας

τα εγραψε ενας συγραφεας

εγω δεν θελω να σου μαθω τιποτε

αριστοτελη σωκρατη πυθαγορα παρμενιδη και ολους τους αλλους

θα τους παρω σοβαρα γιατι εχουν πρωσοπικα βιοματα

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από honeyman:

κοιτα καποιες αιρετικες φωνες,,,κατα καιρους εχουν γραψει οτι το κλειδι για την κατανοηση του μυθου ειναι η κατανοηση του ρολου της ιους.


Απάντηση από stone:

Μιλα ελευθερα χανυ.Πανδιων


Απάντηση από honeyman:

τι δεν καταλαβες ? απλα λεω αν μπορουσες να σχολιασεις την εμπλοκη της ΙΟΥς (ΙΩ) στον μυθο.


Απάντηση από stone:

Χανυ δεν σε καταλαβα.Πανδιωνιος


Απάντηση από stone:

Αροπε τι ειναι αυτα που λες?Ο Αισχυλος δεν ανακαλυψε τον προμηθεα.Προφανως αστειευσαι αγαπητε φιλε.Πανδιωνιος


Απάντηση από deleteduser:

δηλ πιστευεις και στα αλλα εργα του .....

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη aropos_11 ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από honeyman:

για την ιω δεν εχεις να μας πεις κατι ?


Απάντηση από deleteduser:

στονε τα ειπες τοσο γρηγορα που το λαγουδακι ακομα τρεχει!!!!!!!!!!!

Το μήνυμα αυτό έχει σταλεί από το χρήστη mariachloris ο οποίος έχει διαγράψει το προφίλ του.
Απάντηση από stone:

Αροπε?Σοβαρεψου σε παρακαλω.Ο Προμηθευς δεν γεννηθηκε στην κεφαλη του Αισχυλου αγαπητε φιλε.Σου ειπα πριν και μαλιστα με ρωτησες τι να διαβασεις.Διαβασε πρωτα αγαπητε φιλε διοτι μιλας χωρις να εισαι γνωστης του θεματος.Ο Προμηθευς εδωσε γνωσεις.Στο χερι σου ειναι να τις χρησιμοποιησεις . Υστεροπληκτο.Ποιος ειναι ο ζωντατος και υπαρκτος? Διοτι ανκανω την αναλογη ερωτηση στον Κινεζο θα μου πει ο ΒΟΥΔΑΣ



Επιστροφή

Η έκδοση αυτή του site είναι για χρήστες που δεν έχουν ενεργοποιημένη τη javascript. Η πρόσβαση στις υπηρεσίες είναι περιορισμένη, για πλήρη πρόσβαση στο site ενεργοποιήστε τη javascript και κάντε refresh τη σελίδα.